Bij dit project ben ik enorm goed geholpen door Home Energy . Zij hebben mij bijgestaan met raad en daad. Verder werd alles duidelijk uitgelegd wat wel en wat niet de mogelijkheden waren. Daarnaast wordt de communicatie als zeer prettig ervaren.

Hoe ben ik aan deze leverancier gekomen? Het antwoord op die vraag is simpel : Via internet.

Via internet ben ik eens gaan zoeken naar de mogelijkheden naar zon- en wind-energie. Zelf wilde ik eerst beide op of bij het huis hebben. Want als de zon niet schijnt, dan kan de wind-energie het overnemen.Dit zoeken naar de mogelijkheden heb ik lang over gedaan. De redenen zijn divers : Ik kon nog niks vinden tot het even moeten laten zakken van de gevonden informatie. Op die manier kon ik er rustig overnadenken of het interessant voor mij was.

Uiteindelijk kwam ik uit bij Home Energy . Het eerste bericht was ook meteen een lang bericht, wat ik naar ze stuurde. Daarin legde ik uit, wat mijn plannen waren. In dat bericht had ik ook meteen een tekening er bij geplaatst. Dan kon men direct mijn plan beter begrijpen. Want tekeningen zeggen soms meer dan woorden. In dit plan wilde ik gebruik maken van accu's, die door de zonnepanelen werden opgeladen. Vanuit die accu's werd er stroom geleverd naar diverse apparatuur.

Ze waren onder de indruk van mijn plannen. Maar ze gaven al vrij snel aan, dat het heel duur was in aanschaf. Mijn plan had ik aangepast naar alleen een wind- en zonne-energie-mast, die aangesloten zou gaan worden op het elektriciteitnet in mijn huis. Een voorwaarde was wel, dat de gemeente de plaatsing zou goedkeuren aan de hand van een 'lichte bouwvergunning aanvraag'. Ze wezen me daarop, dat dat eerst geregeld moest zijn. Anders moest het misschien wel weer afgebroken worden. Dat zou dan weer zonde van het geld zijn natuurlijk.

De vergunning voor het plaatsen van die mast werd uiteindelijk afgewezen. Wat wel grappig was, dat ik de eerste burger was, die met zo'n verzoek kwam aanzetten bij deze gemeente. Omdat er dus geen beleid voor bestond, werd deze aanvraag behandeld door het dagelijks college. Daar had ik zelf nog nooit over gedroomd. Nu vroeg ik eens iets, komt mijn verzoek meteen tercht bij het dagelijks college.

Tijdens dat traject en het vervolg er na is er veel contact geweest met Home Energy . Er zijn veel foto's, tekeningen en elektronische informatie-folders over en weer gestuurd, zodat het voor iedereen duidelijk was, wat ik wilde en wat de mogelijkheden waren.

Uit eindelijk is gekozen voor het plaatsen van zonne-panelen op het dak. Daar lag ook meteen de volgende uitdaging : Ik woon in een huurhuis. De vraag was dan ook of de RWS Goes het wel goed vind, dat ik zonne-panelen laat plaatsen op het dak. Binnen de RWS Goes bestaat een procedure, waarbij ze de verbouwingen en dus de eigen wensen van de huurders in behandeling nemen. Op die aanvraag heb ik een positief antwoord opgekregen en heb ik de zonne-panelen besteld. Bij het bestellen van de zonne-panelen moet er een aanbetaling gedaan worden van 70%. Wanneer de klus is afgerond, volgt er nog een nacalculatie op basis van de gedane werkzaamheden.

Voordat Home Energy tot plaatsen van zonne-panelen overgaat, volgt er eerst een werkbezoek om de klus op te nemen. Daarmee worden fouten in de communicatie voorkomen en biedt voor beide partijen duidelijkheid. Er wordt onder andere bekeken of het aantal zonne-panelen wel geplaatst kan worden, hoe ze het beste op het dak geplaatst kunnen worden en waar er plek is voor de zonne-energie-omvormer. Bij die afspraak was de vertegenwoordig keurig op tijd. Sterker nog, de werkbus stond al 5 minuten eerder voor mijn huis en de meneer bleef even wachten tot aan de afgesproken tijd.

Het is het verstandigst om de omvormer het dichtsbij de meterkast te plaatsen. Want dat leidt tot het minste verlies. Aan de vertegenwoordiger had ik nog gevraagd om bij dit werkbezoek een extra stroomdraad mee te nemen. Want er moest een extra stroomgroep worden aangemaakt in de meterkast. Het vermogen, dat de zonne-panelen zouden opwekken, was groter dan wat technisch verantwoord is om op een bestaande groep aan te sluiten. Daarvoor heb ik van te voren het elektrobedrijf Reijnhout Elektro BV ingeschakeld. Verder heb ik zelf nog een kabelgoot van te voren aangelegd, zodat de bedrading van de zonne-panelen netjes kon worden weggewerkt op de dag, dat ze geplaatst zouden worden.

Op 26 mei 2011 was het dan zover. De zonne-panelen werden geplaatst. Het plaatsen van de zonne-panelen neemt de meeste tijd van de werkdag in beslag. Daarna volgt aan het einde van de werkdag de plaatsing van de omvormer en de aansluiting op de meterkast. Zodra het was aangesloten werd er al voor een paar seconden een stroomopwekking van 1000 Watt geconstateerd door de monteur. Vervolgens hebben we alle andere groepen uitgeschakeld om te kijken of de wisselstroommeter zou terug draaien. Dat gebeurde inderdaad. Dat was raar om te zien voor een eerste keer.

Ondertussen zijn we een paar dagen verder, tijdens dit schrijven, en ben ik er al een beetje aangewend, dat de wisselstroommmeter terug draait. Ik kijk tevreden terug op de weg, die ik bewandeld heb tot en met gebruik van zonne-panelen.

Als laatste wil ik zeggen, dat ik zeer tevreden ben over Home Energy . Hun communicatie is duidelijk, onderbouwd en eerlijk.

Je kan je vragen e.d. stellen via :
energiebewustzl volgen op Twitter Stuur een e-mail naar Energiebewust

Ik ben een fan van Happy Energy!